X
تبلیغات
بهداشت وسلامت روان - بهداشت وسلامت روان

بهداشت وسلامت روان

چهل عادت آدم‌های موفق

1) یک:فرصت‌هایی را می‌بینند و پیدا می‌کنند که دیگران آنها را نمی‌بینند.

۲) از مشکلات درس می‌گیرند، در حالی که دیگران فقط مشکلات را می‌بینند.

۳) روی راه‌حل‌ها تمرکز می‌کنند.

۴) هوشیارانه و روشمندانه موفقیت‌شان را می‌سازند، در زمانی که دیگران آرزو می‌کنند موفقیت به سراغ‌شان آید.

۵) مثل بقیه ترس‌هایی دارند ولی اجازه نمی‌دهند ترس آنها را کنترل و محدود کند.

۶) سوالات درستی از خود می‌پرسند. سوال‌هایی که آنها را در مسیر مثبت ذهنی و روحی قرار می‌دهد.

۷) به ندرت از چیزی شکایت می‌کنند و انرژی‌شان را به خاطر آن از دست نمی‌دهند. همه چیزی که شکایت کردن باعث آن است فقط قرار دادن فرد در مسیر منفی‌بافی و بی‌ثمر بودن است.

۸) سرزنش نمی‌کنند (واقعا فایده‌اش چیست؟) آنها مسوولیت کارهایشان و نتایج کارهایشان را تماما به عهده می‌گیرند.

۹) وقتی ناچارند از ظرفیتی بیش از حد ظرفیت‌شان استفاده کنند همیشه راهی را برای بالا بردن ظرفیت‌شان پیدا می‌کنند و بیشتر از ظرفیت‌شان از خود توقع دارند. آنها از آنچه دارند به نحو کارآمدتری استفاده می‌کنند.

۱۰) همیشه مشغول، فعال و سازنده هستند. هنگامی که اغلب افراد در حال استراحت هستند آنها برنامه‌ریزی می‌کنند و فکر می‌کنند تا وقتی که کارشان را انجام می‌دهند استرس کمتری داشته باشند.

۱۱) خودشان را با افرادی که با آنها هم‌فکر هستند متحد می‌کنند. آنها اهمیت و ارزش قسمتی از یک گروه بودن را می‌دانند.

۱۲) بلندپرواز هستند و دوست دارند حیرت‌انگیز باشند. آنها هوشیارانه انتخاب می‌کنند تا بهترین نوع زندگی را داشته باشند و نمی‌گذارند زندگی‌شان اتوماتیک‌وار سپری شود.

۱۳) به وضوح و دقیقا می‌دانند که چه چیزی در زندگی می‌خواهند و چه نمی‌‌خواهند. آنها بهترین واقعیت را دقیقا برای خودشان مجسم و طراحی‌ می‌کنند به جای اینکه صرفا تماشاگر زندگی باشند.

۱۴) بیشتر از آنکه تقلید کنند، نوآوری می‌کنند.

۱۵) در انجام کارهایشان امروز و فردا نمی‌‌کنند و زندگی‌شان را در انتظار رسیدن بهترین زمان برای انجام کاری از دست نمی‌دهند.

۱۶) آنها دانش‌آموزان مدرسه زندگی هستند و همواره برای یادگیری روی خودشان کار می‌کنند. آنها از راه‌های مختلفی مثل تحصیلات آموزشگاهی، دیدن و شنیدن، پرسیدن، خواندن و تجربه کردن یاد می‌گیرند.

۱۷) همیشه نیمه پر لیوان را می‌بینند و توانایی پیدا کردن راه درست را دارند.

۱۸) دقیقا می‌دانند که چه کاری باید انجام دهند و زندگی‌شان را با از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر پریدن از دست نمی‌دهند.

۱۹) ریسک‌های حساب‌شده‌ای انجام می‌دهند؛ ریسک‌های مالی، احساسی و شغلی.

۲۰) با مشکلات و چالش‌هایی که برایشان پیش می‌آید سریع و تاثیرگذار روبه‌رو می‌شوند و هیچ‌وقت در مقابل مشکلات سرشان را زیر برف نمی‌کنند. با چالش‌ها روبه‌رو می‌شوند و از آنها برای پیشرفت خودشان بهره می‌برند.

۲۱) منتظر قسمت و سرنوشت و شانس نمی‌مانند تا آینده‌شان را رقم بزند. آنها بر این باورند که با تعهد و تلاش و فعالیت، بهترین زندگی را برای خودشان می‌سازند.

۲۲) وقتی بیشتر مردم کاری نمی‌کنند؛ آنها مشغول فعالیت هستند. آنها قبل از اینکه مجبور به کاری بشوند، عمل می‌کنند.

۲۳) بیشتر از افراد معمولی روی احساسات‌شان کنترل دارند. آنها همان احساساتی را دارند که ما داریم ولی هیچ‌گاه برده احساسات‌شان نمی‌شوند.

۲۴) ارتباط‌گرهای خوبی هستند و روی رابطه‌ها کار می‌کنند.

۲۵) برای زندگی‌شان برنامه دارند و سعی می‌کنند برنامه‌شان را عملی کنند. زندگی آنها از کارهای برنامه‌ریزی نشده و نتایج اتفاقی عاری است.

۲۶) در زمانی که بیشتر مردم به هر قیمتی می‌خواهند از رنج کشیدن و بودن در شرایط سخت اجتناب کنند، افراد موفق قدر و ارزش کار کردن و بودن در شرایط سخت را می‌فهمند.

۲۷) ارزش‌های زندگی‌شان معلوم است و زندگی‌شان را روی همان ارزش‌ها بنا می‌کنند.

۲۸) تعادل دارند. وقتی از لحاظ مالی موفق هستند، می‌دانند که پول و موفقیت مترادف نیستند. آنها می‌دانند افرادی که فقط از نظر مالی در سطح مطلوبی قرار دارند، موفق نیستند. این در حالی است که خیلی‌ها خیال می‌کنند پول همان موفقیت است. ولی آنها دریافته‌اند که پول هم مثل بقیه چیزها یک وسیله است برای دستیابی به موفقیت.

۲۹) اهمیت کنترل داشتن روی خود را درک کرده‌اند. آنها قوی هستند و از اینکه راهی را می‌روند که کمتر کسی می‌تواند برود، شاد می‌شوند.

۳۰) از خودشان مطمئن هستند و به احساسات ناشی از اینکه کجا زندگی می‌کنند و چه دارند و چه طور به نظر می‌رسند، توجهی ندارند.

۳۱) دست و دل باز و مهربان هستند و از اینکه به دیگران کمک می‌کنند تا به خواسته‌هایشان برسند خوشحال می‌شوند.

۳۲) متواضع هستند و اشتباهات‌شان را با خوشحالی می‌پذیرند و به راحتی عذرخواهی می‌کنند. آنها از توانایی‌هایشان خاطر جمع هستند ولی به آن مغرور نمی‌شوند. آنها خوشحال می‌شوند که از دیگران بیاموزند و از اینکه به دیگران کمک می‌کنند تا خوب به نظر برسند بیشتر از کسب افتخارات شخصی‌شان لذت می‌برند.

۳۳) انعطاف‌پذیر هستند و تغییر را غنیمت می‌شمارند. وقتی وضعیتی پیش می‌آید که عادت‌ها و آسایش روزمره‌شان را بر هم می‌زند از آن استقبال می‌کنند و با آغوش باز وضعیت جدید و ناشناس را می‌پذیرند.

۳۴) همیشه سلامت جسمانی خود‌شان را در وضعیت مطلوبی نگه می‌دارند و می‌دانند که بدنشان خانه‌ای است که در آن زندگی می‌کنند و به همین خاطر، سلامت جسمانی برای آنها خیلی مهم است.

۳۵) موتور بزرگ و پرقدرتی دارند. سخت کار می‌کنند و تنبلی نمی‌کنند.

۳۶) همیشه منتظر بازتاب کارهایشان هستند.

۳۷) با افراد بدذات و غیرموجه نشست و برخاست نمی‌کنند.

۳۸) وقت‌شان و انرژی‌شان را روی وضعیت‌هایی که از کنترل‌شان خارج‌ است صرف نمی‌کنند.

۳۹) کلید خاموش روشن دارند. می‌دانند چگونه استراحت کنند و ریلکس شوند. از زندگی‌شان لذت می‌برند و سرگرم می‌شوند.

۴۰) آموخته‌هایشان را تمرین می‌کنند. درباره تئوری‌های عجیب و غریب خیالبافی نمی‌کنند بلکه واقع‌بینانه زندگی می‌کنند.


منبع: روزنامه سلامت

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم مهر 1389ساعت 16:44  توسط عرفان عمارلو  | 

تعریف و علایم سلامت روان

نقش ارزش‌ها در سلامت روان:


طبق تحقیقات انجام شده، عامل پیدایش بسیاری ازنا سازگاری ها و نابهنجاری های روانی ناشی از تضادهای ارزشی و عدم استقرار یك نظام ارزشی سازمان یافته در فرد ذكر شده است.

اسلام ویژگی های شخصیت نابهنجار و بیمار و به تعبیر اسلامی «فی قلوبهم مرض» را در بعد عقیدتی ، عاطفی ، عقلانی، شناختی و خصوصیات بدنی بیان كرده است.
یكی از شرایط لازم جهت دست یابی به سلامت روان، برخورداری از یك نظام ارزشی منسجم می باشد.
دراین مقاله به تعریف سلامت روانی و به7 ملاک داشتن روانی سالم از نظر ونتیز اشاره می کنیم.

در آستانه قرن بیست و یكم، انسان مضطرب، افسرده و بحران زده ی عصر حاضر، بیش از هر زمان دیگری خود را درگیر سؤال هایی اساسی می یابد. می توان بر این نكته تأكید كرد كه ارزش ها ،اساس و بنیان یكپارچگی شخصیت سالمند. در حقیقت، ارزش ها، سازمان دهنده های اصلی اعمال و رفتارهای شخصیت رشدیافته به شمار می روند و سلامت روان، بی تردید، محصول چنین شخصیتی است. با توجه به روابط موجود بین ارزش ها و سلامت روان، معیارهای سلامت و بیماری روانی از دیدگاه اسلام مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. اما پیش از این، تعریفی از سلامت روانی ضروری به نظر می رسد:

تعریف «سلامت روان»

تاكنون تعاریف متعددی از «سلامت روان» ارائه شده كه همگی بر اهمیت تمامیت و یكپارچگی شخصیت تاكید ورزیده اند. گلدشتاین GOLDSTEIN K، سلامت روانی را تعادل بین اعضا و محیط در رسیدن به خود شكوفایی می داند.چاهن (CHAUHANSS 1991) نیز سلامت روانی را وضعیتی از بلوغ روان شناختی تعبیر می كند كه عبارت است از حداكثر اثربخشی و رضایت به دست آمده از تقابل فردی و اجتماعی كه شامل احساسات و بازخوردهای مثبت نسبت به خود و دیگران می شود. در سال های اخیر، انجمن كانادایی بهداشت روانی، «سلامت روانی» را در سه بخش تعریف كرده است:

بخش اول: بازخوردهای مربوط به «خود» شامل:

الف. تسلط بر هیجان های خود؛

ب. آگاهی از ضعف های خود؛

ج. رضایت از خوشی های خود.

بخش دوم: بازخوردهای مربوط به دیگران شامل:

الف. علاقه به دوستی های طولانی و صمیمی؛

ب. احساس تعلق به یك گروه؛

ج. احساس مسئولیت در مقابل محیط انسانی و مادی.

بخش سوم: بازخوردهای مربوط به زندگی شامل:

الف. پذیرش مسئولیت ها؛

ب. ذوق توسعه امكانات و علایق خود؛

ج. توانایی اخذ تصمیم های شخصی؛

د. ذوق خوب كار كردن.

چاهن به ذكر پنج الگوی رفتاری در ارتباط با سلامت روان مبادرت ورزیده است:

1- حس مسئولیت پذیری: كسی كه دارای سلامت روان است، نسبت به نیازهای دیگران حساس بوده و در جهت ارضای خواسته ها و ایجاد آسایش آنان می كوشد.

2- حس اعتماد به خود: كسی كه واجد سلامت روانی است، به خود و توانایی هایش اعتماد دارد و مشكلات را پدیده ای مقطعی می انگارد كه حل شدنی است. از این رو، موانع، خدشه ای به روحیه او وارد نمی سازد.

3- هدف مداری: به فردی اشاره دارد كه واجد مفهوم روشنی از آرمان های زندگی است و از این رو، تمامی نیرو و خلاقیتش را در جهت دست یابی به این اهداف هدایت می كند.

4- ارزش های شخصی: چنین فردی در زندگی خود، از فلسفه ای خاص مبتنی بر اعتقادات، باورها و اهدافی برخوردار است كه به سعادت و شادكامی خود یا اطرافیانش می انجامد و خواهان افزایش مشاركت اجتماعی است.

5- فردیت و یگانگی: كسی كه دارای سلامت روان است، خود را جدا و متمایز از دیگران می شناسد و می كوشد بازخوردها و الگوهای رفتاری خود را توسعه دهد، به گونه ای كه نه همنوایی كور و ناهشیارانه با خواسته ها و تمایلات دیگران دارد و نه توسط دیگران مطرود و متروك می شود.

ملاك های سلامت روان

ونتیز (.VENTIS LW 5991) سلامت روان را وابسته به هفت ملاك می داند كه عبارتند از:

1- رفتار اجتماعی مناسب؛

2- رهایی از نگرانی و گناه؛

3 - فقدان بیماری روانی؛

4 - كفایت فردی و خودمهارگری؛

5 - خویشتن پذیری و خودشكوفایی؛

6 - توحیدیافتگی و سازماندهی شخصیت؛

7 -گشاده نگری و انعطاف پذیری.
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم مهر 1389ساعت 1:36  توسط عرفان عمارلو  | 

د‌لبستگی و سلامت روانی د‌ر نوجوانی

مرکز توجه و کانون ابتد‌ایی تحقیقات پیچید‌ه‌ی د‌لبستگی مربوط به کود‌کی و قبل از کود‌کی است. نظریه د‌لبستگی روی روابط رمانتیک، روابط زناشویی و ازد‌واج نیز تاکید‌ کرد‌ه است. مطابق د‌ید‌گاه جان بالبی (پایه گذار نظریه د‌لبستگی) د‌رباره‌ی د‌لبستگی، مهم‌ترین د‌لیل تد‌اوم و پیوستگی بین تجربه‌ی د‌لبستگی کود‌کی و د‌لبستگی د‌ر د‌وران نوجوانی و نوجوانان، الگوهای فعال د‌رونی است. الگوهای فعال د‌رونی، مد‌ل‌هایی هستند‌ که از تجربیات کود‌ک با مراقبت کنند‌ه‌ها به وجود‌ آمد‌ه‌اند‌ و نشان د‌هند‌ه‌ی وضعیت فعلی شناختی است که افراد‌ را به سوی این راه‌ها و و این تجربه‌ها که منطبق با این مد‌ل‌ها هستند‌ هد‌ایت می‌کنند‌. چند‌ پژوهش مد‌ارکی را به د‌ست آورد‌ه‌اند‌ که نشان‌د‌هند‌ه‌ی تد‌اوم د‌لبستگی از کود‌کی به سال‌های مد‌رسه است. الگوهای فعال د‌رونی ناایمن معتقد‌ند‌ که علت خیلی از عواطف و مشکلات رفتاری تجربیاتی است که د‌ر طول تحول فرد‌ی به د‌ست آمد‌ه‌اند‌. بالبی چند‌ین سبک د‌لبستگی د‌ر نوجوانان را به تفصیل بیان کرد‌ه؛ مثل د‌لبستگی مضطرب که گفته شد‌ه گواهی است بر الگوی فعال د‌رونی ناایمن، پس با سازگاری روانی مغایر است. بالبی هم‌چنین گزارش د‌اد‌ه است که اضطراب، غم، افسرد‌گی و عصبانیت ممکن است به وسیله‌ی رابطه‌های د‌لبستگی تهد‌ید‌ شد‌ه یا غیرواقعی یا رابطه‌های د‌لبستگی غیرقابل پیش‌بینی به وجود‌ آمد‌ه باشند‌. پیرو این نظریه، شماری از مطالعات، پیوند‌های بین ارزیابی رابطه‌های د‌لبستگی د‌ر نوجوانان و شاخص‌های سلامت روانی و سازگاری را بررسی نمود‌ند‌. به عنوان مثال، مشخص شد‌ه است که د‌لبستگی ایمن، اثر مثبت بر روی سلامت نوجوانان د‌ارد‌. پژوهش‌گری به نام روزنبرگ نیز گزارش د‌اد‌ه است که بین عزت نفس نوجوانان و د‌رک و بینش آن‌ها رابطه وجود‌ د‌ارد‌.
آرمسد‌ن و گرین‌برگ فهمید‌ند‌ که کیفیت د‌لبستگی والد‌ین و هم‌سالان د‌ر سلامت نوجوانان اثراث مهمی د‌ارد‌. به طور حتم د‌لبسته بود‌ن شرکت کنند‌ه‌ها د‌ر این پژوهش سازگاری را نشان می‌د‌هد‌. چند‌ین پژوهش وجود‌ د‌ارد‌ که اثر رابطه‌ی د‌لبستگی را د‌ر سلامت روانی د‌ر ابعاد‌ متفاوت د‌ر بالاترین رد‌ه‌ی سلامت و پایین‌ترین رد‌ه‌ی افسرد‌گی د‌ر نظر گرفته‌اند‌. مد‌ارک قابل ملاحظه‌ای نیز هست که سلامت روانی یک مفهوم چند‌ بعد‌ی است که از ابعاد‌ جد‌اگانه‌ی سلامت و افسرد‌گی تشکیل شد‌ه است. میزان شاد‌ی، اقناع و خشنود‌ی و د‌ید‌ مثبت نسبت به زند‌گی از علایم سلامت روانی و میزان اضطراب، استرس و د‌ید‌ منفی نشان د‌هند‌ه‌ی افسرد‌گی روانی است.
سلامت روانی به اتفاقات مثبت زند‌گی بستگی د‌ارد‌. نقش عوامل شخصیت د‌ر سلامت روانی اهمیت به خصوصی د‌ارد‌ و با توجه به مد‌ارک جمع آوری شد‌ه نشان می‌د‌هد‌ که د‌لبستگی با تفاوت‌های فرد‌ی و ویژگی‌های شخصیتی رابطه د‌ارد‌. شماری از نویسند‌گان بین سبک د‌لبستگی و روان رنجوری رابطه پید‌ا کرد‌ند‌. شاور و برنا د‌ریافتند‌ که شرکت کنند‌ه‌های بزرگسال با د‌لبستگی ایمن میزان روان رنجوری کمتری د‌ارند‌ نسبت به کسانی که د‌لبستگی ناایمن د‌ارند‌. فینی و همکارانش نیز د‌ریافتند‌ که روان رنجوری د‌ر د‌انش‌آموزان د‌بیرستان با مشغله‌های ذهنی رابطه‌ی عمیقی د‌ارد‌ و تابعی از اعتماد‌ به خود‌ و اعتماد‌ به د‌یگران است.
مطالعاتی که د‌ر مورد‌ رابطه‌ی بین د‌لبستگی و شخصیت انجام شد‌ه صریح و خالی از ابهام نیست. به عنوان مثال، ارور، د‌ریافت که د‌لبستگی ایمن با برون‌گرایی رابطه‌ی مثبتی د‌ارد‌ ولی د‌ر حالت کلی با روان رنجوری رابطه‌ای ند‌ارد‌. اما شایان ذکر است که هییس، برمن، واسپرلینگ د‌ر مطالعاتشان بر روی 216 د‌انش‌آموز فارغ‌التحصیل سال آخر نتوانسته‌اند‌ ارتباط مهمی بین میزان د‌لبستگی و خصوصیت اضطراب پید‌ا کنند‌.
کیفیت د‌لبستگی خانواد‌گی با سلامت روانی بالاتر و افسرد‌گی پایین‌تر رابطه د‌ارد‌، د‌ر حالی که د‌ر سطوح بالاتر، د‌لبستگی به هم‌سالان با افزایش سلامت پیوند‌ د‌اد‌ه شد‌ه است. تحقیقات، نقش مهم د‌لبستگی به هم‌سالان را د‌ر سلامت روانی نوجوان و جوان نشان د‌اد‌ه است. هم‌چنین شماری از تحقیقات استد‌لال کرد‌ه‌اند‌ که د‌لبستگی به هم‌سالان به طور غیرمستقیم با شایستگی اجتماعی و خود‌ پند‌اره ارتباط د‌ارد‌.

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم مهر 1389ساعت 1:25  توسط عرفان عمارلو  | 

سلامت روان

سلامت روانی به عنوان وضعیت رفاه و بهبودی‌ای تعریف شده که طی آن هر فرد بتواند توانایی‌های بالقوه‌ی خویش را تحقق بخشد، بتواند با استرس‌های معمول در زندگی مقابله کند، بتواند به شکل مثمر ثمر و سازنده‌ای به کار و فعالیت بپردازد و در اجتماعی که به آن تعلق دارد نقش مؤثری ایفا کند.

اما شاید پیش از این که به سلامت روانی می‌پرداختیم بهتر بود خود مفهوم سلامت را تعریف کنیم. سلامت در تعریف سازمان جهانی بهداشت عبارت است از:

رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی و نه فقط فقدان بیماری یا معلولیت! (همان منبع). این تعریف بنا به انتقاداتی که از آن شده است تا حد زیادی ایده‌آلی است و از نظر امکان سنجش هم دشواری دارد. با این حال سه بعد اصلی سلامت به خوبی مورد تاکید قرار گرفته است. بد نیست در عین حال متوجه سایر نکاتی باشیم که در بحث از سلامت مطرح است؛ به عنوان مثال خانم میلدرد بلاکستر جامعه‌شناس انگلیسی در کتابی که در زمینه‌ی ارزیابی سلامت در سال 1990 نوشته‌اند بر این چند نکته در باره‌ی سلامت به طور کلی تاکید داشته‌اند:

1- سلامت مفهومي چند بُعدي multi-dimensional است. فرد ممكن است از يك نقطه نظر سالم و از نقطه نظرِ ديگر در شرايط بيماري قرار داشته باشد. بسياري از افراد ممكن است علي رغم اينكه به مشكلات و بيماري هاي متعدد دچار باشند (نظير پادرد، ميگرن، مشكل ديد، افسردگي…….) خود را همچنان سالم بحساب بياورند. ممكن است فرد بيماري جسماني مشخصي نداشته باشد اما بدليل ناخرسندی روحي – رواني، خود را بيمار تلقي كند.

2- وضعیت سلامت ممكن است نقطه‌اي در يك پيوستار در نظر گرفته شود يعني سلامت يا عدم آن را نمي‌توان سياه و سفيد ديد.

3- تعريف از سلامت بهنجار (نورمال) مي‌تواند دربردارندة‌ی میزان معيني از علائم يا نشانه‌هاي بيماري باشد كه بسته به جنس، يا تجربة‌ی فرد يا هنجارهاي اجتماعي در افراد تفاوت پيدا مي‌كند. در واقع اينكه فردي بگويد هيچ نشانه‌اي (symptom) از بيماري ندارد است که غيرعادي تلقي مي‌شود. ما شرايط ابر- سلامتی يا super-health نداريم.

4- جنبه يا وجه كاركردي functional سلامت يكي از مهمترين عناصر تعريف سلامت نزد افراد عامي است. توانايي ايفاي نقشهاي اجتماعي يكي از ويژگي‌هاي سالم‌بودن ملاحظه مي‌شود: ”وقتي نتوانم كارهايم را انجام بدهم مي‌فهمم سالم نيستم”
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم مهر 1389ساعت 1:24  توسط عرفان عمارلو  |